Zakres działania koordynatora do spraw dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
1. wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez organy miasta,
2. przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z minimalnymi wymaganiami obejmującymi:
1) w zakresie dostępności architektonicznej:
a) zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,
b) instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
c) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
d) zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego – zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
e) zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób,
2) w zakresie dostępności cyfrowej – wymagania określone w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
3) w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:
a) obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017r. poz. 1824) lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje tj.
– korzystanie z poczty elektronicznej,
– przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym z wykorzystaniem wiadomości SMS, MMS, lub komunikatorów internetowych,
– komunikację audiowizualną, w tym z wykorzystaniem komunikatorów internetowych,
– przesyłanie faksów,
– strony internetowe spełniające standardy dostępności dla osób niepełnosprawnych.
b) instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,
c) zapewnienie na stronie internetowej miasta informacji o zakresie jego działalności w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywany maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
d) zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej we wniosku.
4) zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie pkt 1 i pkt 3 ze względów technicznych lub prawnych.
3. monitorowanie działalności miasta w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
4. analiza stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz planowanie działań w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności jako obligatoryjne elementy planu działania, o którym mowa w ust. 2,
5. opublikowanie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej treści planu działania,
6. przygotowanie raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z uwzględnieniem informacji zbiorczych w zakresie jednostek podległych i nadzorowanych w terminie najpóźniej do 31 marca danego roku i opublikowanie go na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej. Pierwszy raport przygotowuje się w terminie do dnia 31 marca 2021 roku,
7. przedkładanie sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – na polecenie ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
8. rozpatrywanie wniosków o zapewnienie dostępności i przygotowywanie odpowiedzi na wnioski a także realizowanie decyzji Prezesa Zarządu PFRON wydanych w wyniku postępowania skargowego – od dnia 5 września 2021 roku,
9. inicjowanie możliwości pozyskiwania środków finansowych z Funduszu Dostępności w przypadku realizacji inwestycji lub jej poprawy w celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
10. współpracowanie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Uniwersytetem Trzeciego Wieku, Radą Seniorów, innymi instytucjami i organizacjami w celu zapewnienia w możliwie największym stopniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.